Оберіть вашу громаду

Скасувати
+ ще 185 громад!

Вимагаємо зупинити знищення зелених насаджень Ужгорода

БЛАГОУСТРІЙ МІСТА ТА БУДІВНИЦТВО

Зупинити знищення зелених насаджень Ужгорода

Текст підготували:
Колесник Олег Борисович
Ровняк Олександр Войтехович
Сюсько Микола Миколайович

Фахові коментарі:
Колесник Олег Борисович - кандидат біологічних наук, доцент

ОПИС ПРОБЛЕМИ
Загальна загазованість, погіршення екології, глобальне потепління та ряд інших факторів призводять до погіршення екології і стрімкого росту температури повітря в містах. В літні місяці, коли повітря перегрівається насамперед через бетонні, асфальтові, кам’яні споруди та викиди автотранспорту в місті, якість життя його мешканців значно погіршується. Звичайна прогулянка у обідній час може стати справжнім випробуванням. Більше того, такі умови становлять значну загрозу здоров'ю населення міста, насамперед для літніх та хворих людей. Чи не єдиний ефективний вихід зменшити цю, часто смертельну, загрозу населенню міста, це збільшення площ зелених насаджень та підтримання в належному стані вже існуючих.

Крім суто екологічного впливу, міські рослини мають величезне історичне, естетичне та рекреаційне значення. Тисячі туристів їдуть помилуватися цвітінням сакур, та унікальними витворами садово-паркового мистецтва, що залишили нам у спадок наші попередники. Ще за чехів Ужгород планували як місто-сад, а зараз ми стрімко і бездарно втрачаємо цей статус.

Замість дбайливого ставлення до зелених легень міста, комунальні структури влаштували "лісоповал" на наших вулицях. Як пошесть, практика варварського кронування (т. зв. «топінг») дерев прокотилася містами України і не оминула й Ужгорода (наприклад по вул. Яна Гуса).

Замість вкрай потрібної фахової санітарної обрізки, відбувається ампутація всієї маси крони. Ймовірно, відбувається це з низки причин. Насамперед, щоб дерево давало якомога менше листя і відповідно якомога менше роботи комунальникам його прибирати. Також, це спосіб умертвити дерево і відповідно потім витрачати бюджетні кошти на нові. А це підозра на “деребан” громадського бюджету.
Після такої обрізки рослина втрачає свою первинну біологічну цінність - не створює кисню, не очищує повітря, не затримує вологу, не створює тінь, перестає бути середовищем для птахів та іншої фауни. А відповідно така обрізка - це є крадіжка кисню, прохолоди і затишку у мешканців міста.

У оскальпованих дерев з залишків стовбура відростають нові прямі масивні гілки, щоб якнайшвидше компенсувати втрату крони, проте ці гілки не стабільні. На зрізи заселяються паразити, що руйнують рослину зсередини, як результат - небезпека зламів збільшується в рази. Протягом 2-10 років для спотвореного дерева наступає смерть. Саме смерть дерева часто і є неофіційною метою такої обрізки. Адже дозволяє двічі використати гроші з міського бюджету.
Таку ситуацію ми бачимо на багатьох вулицях нашого міста.

ВИХІД З КРИТИЧНОЇ СИТУАЦІЇ
Насамперед, необхідно вдосконалити послуги санітарної обрізки, яка має стати одним з повноважень професійного арбориста, як це практикується в містах розвинених європейських країн. Формувальну обрізку на деревах, що мають понад 30 років ми пропонуємо заборонити, оскільки в такому віці формувати крону вперше вже пізно, а зрізи понад 5 см в діаметрі повільно вбивають рослину. Однозначно, необхідно заборонити топінг без поважних причин (загроза ЛЕП, міським комунікаціям тощо). Якщо дерево відживає свій вік, то його треба або фахово лікувати (якщо це можливо), або зрізати повністю і посадити нове з дотриманням усіх вимог.

Ми вимагаємо змінити підходи до догляду за міськими деревами, вирішувати причини, а не вкотре в «ручному режимі» боротися з наслідками:
1. Розробити локальний нормативний документ щодо порядку закупівлі послуг з обрізки, контролю якості наданих послуг та відповідальності замовника і виконавця за порушення з дотриманням чинного законодавства (до прикладу, наказ 10.04.2006 N 105 “Про затвердження правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України”) .
2. Провести навчання і сертифікувати арбористів для проведення санітарної обрізки дерев і залучати та допускати до роботи лише кваліфікованих спеціалістів.
3. Налагодити співпрацю (комунікацію) муніципальних структур з мешканцями міста та фаховими колами з питань озеленення: інформувати про плани стосовно обрізок, консультуватися з фахівцями, пропагувати цінність міського озеленення та правильні підходи до утримання зелених насаджень.
4. Розробити і затвердити програму спостереження і догляду за деревами, топінг на яких вже проведено.
5. Провести інвентаризацію зелених насаджень міста з застосуванням сучасних методик. На основі результатів інвентаризації розробити програму збереження, відновлення та розширення площ зелених насаджень м.Ужгорода.
Автор:

Дата початку збору підписів:

Відповідь дана:

ВІДПОВІДЬ НА ЕЛЕКТРОННУ ПЕТИЦІЮ

Станом на 02 травня 2019 року електронна петиція «Вимагаємо зупинити знищення зелених насаджень Ужгорода» зібрала 257 голосів з необхідних 250 голосі та прийнята до розгляду.
14.05.2019
Розглянувши Вашу електронну петицію «Вимагаємо зупинити знищення зелених насаджень Ужгорода», що набрала 258 голосів, виконавчий комітет Ужгородської міської ради повідомляє.
Електронні петиції, адресовані Ужгородській міській раді розглядаються відповідно до Закону України «Про звернення громадян» та рішенням сесії Ужгородської міської ради 22.02.2018 року №1015 «Про електронні петиції в місті Ужгород».
Відповідно до ст. 23-1 Закону України «Про звернення громадян» в електронній петиції має бути викладено суть звернення (пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) чи скарги). Всі конструктивні пропозиції, що зазначено у Петиції щодо збереження існуючих зелених насаджень буде враховано у подальшій роботі підрядних організацій, в ході виконання робіт з утримання зелених насаджень.
Одночасно інформуємо, що закупівля послуг із утримання об’єктів міського благоустрою (в т.ч. утримання зелених насаджень) здійснюється у відповідності до вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» через систему PROZORRO.
Кваліфікаційні вимоги до виконавця послуг із утримання зелених насаджень, замовником визначено тендерною документацією закупівлі, враховуючи статтю 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель», а саме:
наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають відповідні знання та досвід;
наявність документального підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів;
наявність фінансової спроможності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами.
Одночасно, кваліфікаційними вимогами тендерної документації вимагаються допуски/ліцензії/дозволи на проведення робіт на висоті та роботи з устаткуванням підвищеної небезпеки.
Всі інші роботи з утримання зелених насаджень проводяться у відповідності до вимог чинних нормативно-правових актів, зокрема:
наказу Мінрегіонбуду від 10.04.2006 року № 105 «Про затвердження Правил утримання зелених насаджень»;
рішення виконавчого комітету від 15.08.2012 року № 264 «Про затвердження порядку видалення, висадження зелених насаджень та розрахунку відновної вартості всіх видів зелених насаджень на території міста».
Додатком 18 до рішення виконкому 25.02.2019 року № 60 затверджено склад комісії з визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості на території м. Ужгород та положення про неї. Наголошуємо, що до складу комісії включено представників біологічного факультету ДВНЗ УжНУ (за згодою), які залучаються до обстеження насаджень.
Одночасно інформуємо, що інвентаризацію зелених насаджень можливо провести при наявності генерального плану міста, що міститиме частину комплексної зеленої зони міста. Вихідні дані на розроблення вищезазначених документів надано проектній організації, що займається їх розробленням (ДП «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» ім. Ю.М. Білоконя»). Додатково повідомляємо, що станом на сьогодні проводиться впорядкування документів зелених зон, що маю статус природно-заповідного фонду.
Враховуючи зазначене, виконавчий комітет Ужгородської міської ради підтримує ініціативу розроблення та затвердження Програми спостереження та догляду за існуючими насадженнями. Просимо надати свої конкретні пропозиції (заходи Програми), які в подальшому буде подано на розгляд постійних депутатських комісій для прийняття остаточного рішення.

24.07.2019
Розглянувши Вашу електронну петицію «Вимагаємо зупинити знищення зелених насаджень Ужгорода», що набрала 258 голосів, виконавчий комітет Ужгородської міської ради повідомляє.
Електронні петиції, адресовані Ужгородській міській раді розглядаються відповідно до Закону України «Про звернення громадян» та «Порядку розгляду електронних петицій, адресованих Ужгородській міській раді» затвердженого рішенням сесії Ужгородської міської ради від 14.04.2016 року №163.
Відповідно до ст. 23-1 Закону України «Про звернення громадян» в електронній петиції має бути викладено суть звернення (пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) чи скарги). Всі конструктивні пропозиції, що зазначено у Петиції щодо збереження існуючих зелених насаджень буде враховано у подальшій роботі підрядних організацій, в ході виконання робіт з утримання зелених насаджень.
Одночасно інформуємо, що закупівля послуг із утримання об’єктів міського благоустрою (в т.ч. утримання зелених насаджень) здійснюється у відповідності до вимог Закону України «Про здійснення державних закупівель» через систему PROZORRO.
Кваліфікаційні вимоги до виконавця послуг із утримання зелених насаджень, замовником визначено тендерною документацією закупівлі, враховуючи статтю 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель», а саме:
наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають відповідні знання та досвід;
наявність документального підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів;
наявність фінансової спроможності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами.
Одночасно, кваліфікаційними вимогами тендерної документації вимагаються допуски/ліцензії/дозволи на проведення робіт на висоті та роботи з устаткуванням підвищеної небезпеки.
Всі інші роботи з утримання зелених насаджень проводяться у відповідності до вимог чинних нормативно-правових актів, зокрема:
наказу Мінрегіонбуду від 10.04.2006 року № 105 «Про затвердження Правил утримання зелених насаджень»;
рішення виконавчого комітету від 15.08.2012 року № 264 «Про затвердження порядку видалення, висадження зелених насаджень та розрахунку відновної вартості всіх видів зелених насаджень на території міста».
Додатком 18 до рішення виконкому 25.02.2019 року № 60 затверджено склад комісії з визначення стану зелених насаджень та їх відновної вартості на території м. Ужгород та положення про неї. Наголошуємо, що до складу комісії включено представників біологічного факультету ДВНЗ УжНУ (за згодою), які залучаються до обстеження насаджень.
Одночасно інформуємо, що інвентаризацію зелених насаджень можливо провести при наявності генерального плану міста, що міститиме частину комплексної зеленої зони міста. Вихідні дані на розроблення вищезазначених документів надано проектній організації, що займається їх розробленням (ДП «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО» ім. Ю.М. Білоконя»). Додатково повідомляємо, що станом на сьогодні проводиться впорядкування матеріалів зелених зон, що мають статус природно-заповідного фонду.
Враховуючи зазначене, виконавчий комітет Ужгородської міської ради підтримує ініціативу розроблення та затвердження Програми спостереження та догляду за існуючими насадженнями. Однак, на розгляд структурних підрозділів виконавчого комітету не надійшло жодних пропозицій щодо формування заходів Програми, тому виконавчий комітет не може позитивно розглянути дане звернення.

Додаток до рішення

Петицію підписали 290 осіб з 250 необхідних.

Показати